niedziela, 8 maja 2011

Sojowe szaleństwo

...czyli przypalona soja ;)














Jakoś tak nie przepadam za czerwoną fasolą i soją. Zrobiłam kiedyś kotlety sojowe, to czułam się, jakbym jadła paszę :) Postanowiłam znaleźć przepis, który zachęci mnie do tych dwóch produktów. Ku mojemu zdziwieniu, przepis objawił mi się w posiadanej od dawna "Encyklopedii Gotowania. Surówki i sałatki" Renaty Pacer.

Sałatka jak widać piękna i pyszna, jako było w zamierzeniu. Jedyny problem to fakt, że soję musiałam przygotowywać po raz drugi (czyli na drugi dzień!), bo pierwszą porcję... przypaliłam.

Jak często mi się zdarza, zasiedziałam się przy komputerze. Przyczyna? Artykuł nt. polskiej soi. W nim wypowiedź dyrektora Provimi Polska*: "- Jako duża firma znająca polski rynek mamy świadomość, że całkowity zakaz stosowania roślin genetycznie modyfikowanych w produkcji pasz negatywnie odbije się na konsumentach. Obecnie np. 90% soi stanowi soja genetycznie modyfikowana. Nie sposób w szybki i tani sposób zastąpić ją soją bez GMO." Szczęka mi opadła. Garnek się przypalił.

* Provimi Polska Sp. z o.o. jest czołową firmą w branży rolno-spożywczej w Polsce.

Składniki na sałatkę: soja, czerwona fasola, kukurydza, zielony groszek, natka pietruszki, szczypiorek.
Sos winegret: 6 łyżek oliwy, 2 łyżki octu winnego, 2 łyżeczki suszonego oregano, 1 ząbek czosnku.

2 komentarze:

adm pisze...

Jak gotować rośliny strączkowe?

Namaczanie
Suszone rośliny strączkowe (z wyjątkiem soczewicy) trzeba przed gotowaniem namoczyć na noc.
Rano należy odlać wodę, wypłukać ziarna i gotować w nowej wodzie, co prawda powoduje to utratę części składników odżywczych, lecz za to mniej będzie substancji powodujących gazy.

Gotowanie
Pierwsze 10 minut gotowania wszystkich strączkowych, z wyjątkiem soczewicy i grochu w połówkach, powinno odbywać się na dużym ogniu bez przykrycia w celu rozłożenia toksycznych substancji.
Soja powinna gotować się na dużym ogniu przez godzinę. Gotować trzeba długo, na jak najwolniejszym ogniu, by ziarna były bardzo miękkie.

adm pisze...

Doprawianie
Nasiona warzyw strączkowych należy solić pod koniec gotowania. Najlepiej tuż po ugotowaniu. Jeżeli będą posolone wcześniej, wydłuży się ich czas gotowania a łupiny mogą być twarde.
Kwaśne dodatki takie jak np. pomidory przedłużają czas gotowania. Dlatego dodaje się je wtedy, gdy nasiona są już prawie miękkie.
Przyprawy ułatwiające trawienie i dobrze komponujące się z warzywami strączkowymi to: bazylia, czosnek, estragon, kolendra, liść laurowy, lubczyk, majeranek, mięta, szałwia, tymianek.

Nasiona strączkowe przeznaczone na sałatkę należy odcedzić tuż po ugotowaniu.

Dobrze ugotowane nasiona strączkowe powinny być lekko chrupkie. Należy pamiętać, że nasiona roślin strączkowych należy zawsze gotować do miękkości. W niedogotowanych gromadzą się szkodliwe substancje antyodżywcze.

Fasola „Jaś" - ma mączystą konsystencję. Jest podstawą fasolki po bretońsku. Czas moczenia wynosi 12 godzin, gotowania 1,5 godz.
Fasola czarna - nie rozpada się w gotowaniu, nie traci też koloru. Ma pikantno-słodki smak, doskonale nadaje się do sałatek. Należy ją moczyć przez 12 godzin, gotować ok. 1 godz.
Fasola czerwona - jest słodka i mączysta. W zależności od odmiany ma różne barwy. Moczy się ja 12 godz. Gotuje 1,5 godziny.
Groch - może być w całości lub łupany. Łupany nadaje się na zupy i piure. Należy go moczyć przez 12 godzin, gotować 1,5-2 godz.
Soczewica - występuje w odmianach pomarańczowej i zielonej (na zupy i piure) oraz brązowej, szarej, czarnej i żółtej (do sałatek). Nie wymaga moczenia, należy ja gotować 45-60 min.
Ciecierzyca - ma ziarna beżowego koloru, po ugotowaniu jest mączysta o lekko orzechowy smaku. Doskonała do zapiekanek i tzw. potraw jednogarnkowych oraz do sałatek, puree i zup. Można ją także prażyć (po umyciu i osuszeniu wysypać na patelnię i zrumienić). Ciecierzycę moczymy przez 6 godzin, a gotujemy 2 godz.

Możesz ziarna roślin strączkowych dodawać do zup, sałatek robić z nich dipy do maczania warzyw, pasty na kanapki.

http://www.osesek.pl/ksiazka-kucharska-dziecka/smaczne-strony/584-zimowa-dieta-rosliny-straczkowe.html

Prześlij komentarz

 
;